Deze week hebben we in de groepen 4, in het kader van onze burgerschapslessen gesproken over het onderwerp: "een plek voor iedereen". Het lesdoel was; ‘Ik weet dat mensen verschillende redenen hebben om naar andere landen te gaan.’
We hebben samen een filmpje gekeken over een meisje dat op jonge leeftijd naar Nederland is gekomen. In groepjes hebben we besproken welke gevoelens er allemaal ontstonden bij haar, maar ook bij ons. De kinderen hebben een woordveld gemaakt, n.a.v. wat ze gezien hebben in het filmpje en ze hebben een vraag bedacht voor het meisje. Vervolgens hebben we nog een filmpje gekeken van hetzelfde meisje, maar dan 10 jaar later. We zagen dat het heel goed ging met haar ging. We zagen ook de mensen die haar en het meisje en haar gezin hadden geholpen. Welke gevoelens zagen we nu bij het meisje, en wat merkten we bij onszelf… een fijn gevoel.
Vandaag zijn we weer met elkaar in gesprek gegaan. Vragen als; is een land ‘van jou’ als je daar geboren bent? De kinderen besloten met elkaar dat iedereen welkom is. Als je zelf verhuist naar een nieuwe wijk, is een warm welkom heel prettig. Dus kinderen die hier ineens komen wonen.. uit bijvoorbeeld een land waar oorlog is, hebben ook een warm welkom nodig. Ik heb aan de kinderen gevraagd wat ze op een kaartje zouden schrijven voor kinderen die hier komen wonen. De kinderen hebben mooie, lieve kaarten gemaakt. ❤️
Een aantal kinderen uit de klas vertelden dat ze iemand kenden die uit een ander land zijn gekomen, nieuwe mensen in de wijk en mensen die in hun huis zijn komen wonen toen zij zelf op reis waren. Deze eigen ervaringen maken een gesprek in de klas extra waardevol. ❤️
 
1 08c67ebe258e4c9389d7e601b518ad90      1 1f44543336fb4e91ba48936ac15d9da2     1 32405faf284d45808ec57b9fdbbe21ad